Contact: 0728 433 533 | 0371 127 827

Articole

May 14, 2018

Controlul emoțiilor – articol scris de psihologul Infant Kineto Clinic Monica Borugă

Controlul emoțiilor sau autocontrolul reprezintă abilitatea de a gestiona adecvat emoțiile (pozitive sau negative), cu scopul de a-ți controla propriul comportament și de a realiza cu succes obiectivele propuse sau impuse.

            Să ai capacitatea de a-ți controla emoțiile nu înseamnă numai să fii capabil să-ți stăpânești impulsurile de moment, ci și să gestionezi sentimente plăcute sau nu. Unii dintre noi demonstrează că au această abilitate, alții nu.

            Dacă ești adult și constați că lipsa ta de control emoțional contribuie la o atmosferă încordată în familie sau în mediul în care activezi, atunci poate că este momentul să te adresezi cu încredere unui specialist care îți poate veni în ajutor.

            Dacă însă constați că în această situație se află copilul din preajma ta, te poți gândi că acestui copil nu i se oferă suficientă atenție, suficient timp.

            Această competență emoțională (controlul emoțiilor) se clădește încă din mica copilărie. Copiii care sunt înconjurați de adulți atenți la nevoile lor, gestionează mai bine emoțiile pentru că ei au fost învățați să le recunoască, să le “așeze” în context, să înțeleagă raportul de corespondență (ce se întâmplă dacă …, se  manifestă  zgomotos, țipă, sunt calmi, cer ajutor  la nevoie).

            Copiii neglijați sau cărora li se acordă atenție fără constanță și consistență vor fi predispuși la impulsivitate, vor avea nevoie de un timp mai lung de calmare, vor intra în conflict cu oricine permanent. Adultul din preajma copilului este responsabil de siguranța și stabilitatea afectivă a acestuia.

            Aud deseori din partea membrilor familiei și nu numai (alții decât părinții copiilor): ”Să- l educe mama sa, eu doar stau cu el”, sau: “Stai cuminte că te spun părinților tăi!” Total greșit! Copilul este în formare, este modelabil și influențabil și la această vârsta comportamentul lui emoțional este un fel de meci de tenis, servesc ceea ce primesc!

            Adulții se comportă diferit, în funcție de anturajul în care se află, același lucru este valabil și pentru copii. Oferă-i copilului un mediu adecvat și sigur, cu reguli clare, cu variante de răspuns dacă cele pe care le folosește nu sunt adecvate, în loc de nefolositorul: ”Nu mai face așa!”, spune-i ce să facă în loc de ”Nu mai plânge!”, îi poți spune că îl înțelegi și învață-l să se liniștească, în loc de: “Tu îți bați joc de mine”, o expresie pe care oricum nu o înțelege și care evident arată că tu, adultul, ai luat acest raspuns mult prea personal, abate-i atenția spre ceva ce vă poate scoate  pe amândoi din acest carusel emoțional. Pedepsindu-l nu faci decât să-l provoci să găsească alte căi prin care să nu-l mai prinzi altădată sau să se sustragă de la sarcină. S-ar putea chiar să-i placă și să facă din asta un obicei fără învățăminte.

            Însoțește-l activ zi de zi, indiferent de calitatea pe care o ai față de copil (bunică, bonă, însoțitoare, educatoare, părinte, etc). Consecvența și consistența sunt premisele educației sănătoase. Explică-i, demonstrează-i și provoacă-l la un comportament pozitiv,  tu, adultul din preajma copilului în formare.